3

Tudtuk-e, hogy a rendszerváltás óta 1600 milliárddal támogattuk az állami vasutat?

Hogy idén 330 milliárd forintot vonatozunk és buszozunk el?

Hogy ez fejenként 33 000 forintot jelent, de ha csak az aktív keresőket néznénk, akkor ez bőven 100 000 forint fölé nő? Bőven...

S azt is érdemes tudni, hogy a 330 milliárdból a nagyobb falatot a MÁV kapja, pedig valós teljesítménye ezt egyáltalán nem indokolja. De nem ám.

A MÁV ez évben naponta 3300 járat segítségével kb. 145 millió embert utaztat (naponta átlagosan 400 000-et), míg a Volán társaságok buszaival 450 millióan utaznak (kiegészítve az egyéb társaságok buszaival, ez 510 millió főre növekszik).

A teljesítmény alapján a vasút 22,2%, a busz 77,7%-ban osztozkodnak a személyszállításban (0,1% minden más), ennek ellenére a támogatás tortájából nem egyformán osztozkodnak.

Kik szerethetik egyáltalán a vasutat?

Az aktuális ellenzékben lévő politikusok, illetve a vasutasok.

Politikusok: szinte minden ciklust beárnyékol egy-egy vasutas sztrájk, vagy annak lehetősége. Ezt fel lehet használni sok mindenre:D főleg a kormányon lévők ocsárolására, pedig valójában egyszerű a recept: minden évben a vasutas szakszervezetnek van bizonyos bérkövetelése, amit persze sokalnak az aktuális kormánypártiak. Megy a herce-hurca akár egészen a sztrájkig, majd megegyeznek.

Ezért szerethetik a vasutasok: 2001 óta a bérek növekedése 34%-kal haladta meg a versenyszféra béreihez viszonyítva, vagyis 2002-2007 között 73%-kal nőtt a vasutasok átlagkeresete. Ez annyit jelent, hogy hiába csökkent a MÁV dolgozóinak száma 53 100-ról 33 700-ra öt év alatt, a személyi jellegű ráfordítások összege 108 milliárd forintról 123 milliárdra emelkedett. Vagyis kevesebben keresnek többet, persze ezt ne sajnáluk tőlük, maximum tőlük: szakszervezetei tisztségviselők átlag fizetése 700 ezer forint, a vasutas főnökök többségének millió feletti. Pedig a vasút teljesítménye ezt sem igazolja!

Még mért szerethetik? Mert minden vasutas és családja! ingyen utazhat (a BKV is alkalmazza ezt a kedvezményt). A pontos számról senki nem tud semmi biztosat, a MÁV kb. 200-300 ezer főre teszi. Ha ők minden nap utaznának, az azt jelentené, hogy kb. 200-100 ezer fizet csak! (a napi átlagos 400 ezer utazóhoz viszonyítva)

Viszont érdekes szám a következő is: minden vasútasra  kb. 10-20 utas jut:D

MIndezek tényében kijelenthetjük: ez így nem folytatható tovább...

Hogy milyen jövőt szimulálok a vasútnak?

Ha minden marad így, akkor semmit jót, illetve a kisebb reformok sem segíthetnek, amivel oltani próbálkoznak.

Mit lehetne tenni?

Sokat...

Vegyük figyelembe azt, hogy az őskori vasút szerepe leáldozóban. Régen az volt, ha elért valahova a vasút, akkor ott elindult a fejlődés, az ipar, meg minden.

Ma ez már nem gazdaságos, illetve nem így működik. Mért kellene nekünk mindenhova vasút?

Képzeljünk el egy olyan vasúthálózatot, amelynek lényege a következő: a nagyobb városokat gyorsvasúthálózat köti össze. Ugye milyen jó lenne Budapest-Debrecen vonalat 1 óra alatt megjárni, vagy ugyanennyi idő alatt Bécsben lenni?

Mi lenne a kisebb vonalakkal? Remélem majd valaki ki meri mondani nemsokára: nem éri meg, bizony be kell csukni őket. Van ahol bizony a méretgazdaságosság miatt sokkal hatásosabb lenne csak az autóbusszal való szállítás. A vasút lényege, hogy nagy mennyiségű embertömeget juttasson el nagy távolságra, gyorsan. Nem az, hogy egy vagon, rossz pályán, lassan szállítson 20-40 embert! Erre ott a busz. Vajon nem élhetőbb lenne egy összehangolt vasút-busz hálózat? Másfél óra alatt leérnénk például Pestről Nyíregyházára, ahol a buszpályaudavaron benn állnak a buszok, melyek tovább visznek.

Így például a fejlesztések központosíthatóak, mivel a kisebb vonalakat nem kell szervizelni, felújítani. A buszok pedig az úthálózatot használják. Amit egyébként is fel kellene újítani. Több pénz jutna az egyes feladatokra, nem kellene párhuzamos infrastuktúrát fenntartani.

Mi kell ezen terv megvalósítására:

  • technológia
  • a fejlesztési tervek átdolgozására
  • szakértő emberekre (főleg a felső vezetésre gondolunk)
  • pénzre
  • akaratra
  • szemléletváltásra

Ebből egy adott:D

Hajrá!

 

MÁV valóság és ...jövő?


A bejegyzés trackback címe:

https://szimulacio.blog.hu/api/trackback/id/tr61395845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tordav · http://szimulacio.blog.hu 2009.09.25. 14:54:09

@accipiter:

Igen:D Minden esetre sok terv/megoldás létezik, de csak a gyakorlat bizonyítja annak helyességét.

szöszkehölgy 2009.09.28. 12:53:13

@accipiter: Nem is rossz nézőpont.
Tényleg roppant jó tehén a MÁV, mivel remekül tejel...
:S
süti beállítások módosítása