1

Az Internetet böngészve az ember sok érdekes dologra akadhat. Nekem a minap sikerült egy igencsak érdekes szimulációs programra akadnom, mely a szokásos üzleti szimulációs trendeken kívül a fenntartható fejlődést is igen fontosnak tekinti. Az efféle programokra mondhatjuk, hogy "zöld" szimuláció. Következzék a "Tenger urai" elnevezésű szimulációs program leírása:

A harmadik évezred küszöbén egyre több szervezet döbben rá a társadalmi felelősségvállalás fontosságára. Gyarapodik a minőséget a mennyiséggel szembeállító szervezetek tábora, növekszik a környezettudatos cégek száma. Bíztató kezdeményezések indulnak egy olyan világ megvalósítása felé, amelyben az ember nem csupán saját céljaira figyel, hanem a társadalmi és a természeti környezettel összhangban kíván tevékenykedni. Ez utóbbi megvalósítását olyan fontosnak tartjuk, hogy magunk is szívesen vállalunk részt a hozzávezető munkában – a hivatásunk adta keretek között. Ennek megfelelően egy olyan játékot kínálunk most fel, mely egy izgalmas versenybe vezeti a résztvevőket, s amelynek tanulsága – a csapatmunka és a tárgyalástechnikai ismeretek mellett – új
lendületet adhat a környezettudatos magatartás megszilárdítása felé.

Számítógépvezérlésű az együttműködést és a versenyt ötvöző szimulációs
játék a környezettudatos magatartás fejlesztése érdekében
 

"Ha a rovarok kipusztulnának, 50 éven belül megszűnne az élet a Földön. Ha az emberiség kihalna, 50 éven belül kivirágozna a Föld."

Sir Ken Robinson

Mi a játék célja és lényege?
 

A játékban csapatok versengenek egymással a lehető legnagyobb nyereség megszerzése érdekében. A tengerből kifogott halak eladása képezi nyereségük alapját, forrásként pedig bankszámla egyenleg, egy hajóflotta és két halászterület áll rendelkezésükre. A csapatok minden évben döntést hoznak arról, hány hajót küldenek ki a tengerre, hány új hajót vesznek más csapatoktól vagy a hajógyárból. A játék tétje, hogy rádöbbenek-e a csapatok önmaguk és a természet határaira, felismerik-e, mikor és miért kell a versengést együttműködésbe fordítani vagy rohamléptekben haladnak a teljes összeomlás felé a bankszámlaegyenleg növelésének reményében.

 

Milyen tanulságokat kínál a játék?

 

A játék számtalan tapasztalattal szolgál a résztvevők számára, amelyek egy része tanulsággá fordítható, más része azonban olyan fontos kérdéseket vet fel, olyan „nyílt végű” problémákra mutat rá, melyekre mindannyian keressük a választ, a megoldást. Ez a kettősség adja a játék izgalmát, dinamikáját, ez hívja elő a résztvevők rendkívüli aktivitását és ami a legfontosabb, ez biztosítja a játék tanulságainak hosszú távú hatását a résztvevők gondolkodásában, munkájában.
 

Tanulási lehetőségek
 

Csapatmunka

  • Együttműködés a csapaton belül és a csapatok között
  • Csapatszerepek felosztása
  • A stratégia kidolgozásának és módosításának lehetőségei és szükségszerűsége
  • A célok közös értelmezésének fontossága
  • Közös döntéshozás időnyomás alatt

Kommunikáció

  • Kommunikáció a csapaton belül és a csapatok között
  • A tárgyalási célok meghatározása
  • A tárgyalás eszköztárának gyarapítása
  • Mások meggyőzése, befolyásolása
  • Meglévő kommunikációs- tárgyalási sémák átvilágítása

Rendszergondolkodás alapjai

  • A ökológiai rendszerek működésének törvényszerűségei
  • Miért gyors és radikális a változás a rendszerekben?
  • A növekedés korlátai

Nyílt végű problémák, kérdések étlapja

  • Fenntartható fejlődés – az emberiség legszebb álma vagy valódi lehetőség?
  • Sémaváltások, melyek szükségesek a környezetünkkel és az egymással való együttéléshez
  • Összeegyeztetető-e a profit és az ökológia?
  • Meg tudjuk-e oldani konfliktusainkat vagy a „Föld visszavág”?
  • Segíthet-e a technológia az ökológiai problémák megoldásában?
  • A legrosszabb szcenárió - Milyen viselkedés várható egy rendszer összeomlása után - van-e kiút?
  • Milyen résztvevői kör számára hasznos a játék?
  • Javasoljuk cégeknek és együttműködő partnereiknek olyan alkalmakra, amikor együttműködésüket akarják fejleszteni.
  • Cégen belül, amikor az egységeken belüli versenyegyüttműködés szituációt akarják fejleszteni.
  • Cégen belül, amikor a környezettudatos gondolkodásmódot akarják fejleszteni.
  • Olyan szervezeteknek, akik üzleti folyamatokat, szervezetek együttműködését „karmesterként” kívánják menedzselni.
  • Szervezeteknek, akik tartalommal akarják feltölteni a ma méltán divatos „társadalmi felelősségvállalás” kereteit.

 

Szponzorálási lehetőség


Környezettudatos szervezetek szponzorálás révén lehetővé tehetik, hogy oktatási intézményekben, középiskolákban, szakközépiskolákban díjtalanul lejátszhassuk a játékot és terjeszthessük a fenntartható fejlődés gondolatát.
A szimulációs játék része a Pécsi Tudományegyetem Közgazdasági Karán az Ökomarketing tantárgynak.

A játék keretei


Létszám:
6-20 fő.
Minimális időkeret: 7 óra, amely tartalmazza a játék lejátszását, megbeszélését, a játék kötését a gyakorlathoz.
Helyszükséglet: Nagy méretű terem, amelyben a csapatok kényelmesen elhelyezkedhetnek és tárgyalhatnak külön-külön vagy együtt is.

További felvilágosítás a képzéssel kapcsolatban:
forlong@t-online.hu

A képzés moderátorai

  • Héder Sándor - mérnök, tréner, címzetes egyetemi docens
  • Sipos Tünde - tanár, tréner, phd hallgató

 

Tenger urai - a fenntartható fejlődés szimuláció


A bejegyzés trackback címe:

https://szimulacio.blog.hu/api/trackback/id/tr121205647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Héder Sándor · http://www.forlong.hu/blog 2010.02.12. 06:30:02

Köszönm az ajánlást!
Héder Sándor